Állatkísérletek: a tudomány szégyene II. rész - Történelem
röviden
A nyugati kultúrákban az állatokat sohasem övezte különösebb
tisztelet és megbecsülés; általában az ember szolgálatára született lényeknek
tekintették őket.
Elmondhatjuk, hogy alig néhány évtizede az
állatkísérletek szükségességét még mindenki elfogadta, bár már az ókorban is
voltak ellenzői. (pl. Pitagorasz, Plutarkhosz)
A későbbiekben Kant is
ellenezte a kísérleteket. Ő valójában nem ismerte el az állatok jogait, mint élő
és érző lényekét, de úgy vélte, hogy az állatokat tisztelnünk kell, mert az
állatokkal szembeni kegyetlenség egy tőröl fakad az emberekkel szembeni hasonló
viselkedéssel. (Ezt az elméletet egyébként a legújabb kutatások is bizonyították
- a szerk.)
Csak az 1700-as évek végén Jeremy Bentham filozófus dolgozta
ki az állati jogok alapjait. Híressé vált mondása: "Nem az a kérdés, hogy
tudnak-e gondolkodni vagy beszélni, hanem, hogy képesek-e szenvedni?"
A
szenvedés pedig nem függ az intelligencia mértékétől. Gondoljunk csak bele: egy
fájdalmas kísérlet során egy okos ember másként szenved mint egy kevésbé jó
képességű? Össze lehet hasonlítani egy okos nyúl és egy butácska kutya
fájdalmát?
A mai értelemben vett szervezett állatvédő mozgalom a
kísérletek betiltása érdekében és az állati jogok elismeréséért a hetvenes
években kezdett kialakulni.
Az alapgondolat szerint az ember azért
kegyetlen az állatokkal, mert azok más fajhoz tartoznak. Ugyanebből indulnak ki
az emberiség elleni bűntettek elkövetői is amikor pl.bőrszín vagy vallási
hovatartozás miatt csorbítják az alapvető emberi jogokat.
Az
állatkísérletek veszélye tehát abban is rejlik, hogy negatív viselkedési modellt
képviselnek, amely rangsorol a fajok között és nem tiszteli a másságot. Ezzel
szemben az állati jogok elismerése - a méltó élethez és kegyes halálhoz való
jog, - illetve a másság elfogadása az emberi jogok tiszteletben tartásának
teremt alapot.
Az állatkísérletek alkalmazása tehát minden esetben
elfogadhatatlan még akkor is, ha úgymond "az emberiség érdekében" történik.
|