ÁLLATVÉDELEM ÉS TÁRSADALOM
Többen nekem szegezték a kérdést: Van-e értelme állatvédelemmel
foglalkozni, amíg az embervédelemmel is hadilábon állunk? Határozottan
állíthatom, hogy igen. Ugyanis a két dolog egymással szorosan
összefügg.
Az ember-
és az állatvédelem ügye is az élet tiszteletén alapul. Az állatvédelem azonban
folyamatosan háttérbe szorul az embervédelemhez képest. Rendkívül kevés
politikust érdekel az emberen kívül más élőlények helyzete, s ha mégis egy ilyen
személy politikai pályára kerül, menthetetlenül bekebelezik az emberi társadalom
gazdasági és embervédelmi problémái.
Az élet
tiszteletének az állatvédelmen túli kiterjesztése a növények, baktériumok, stb.
irányába pedig az emberiség olyan tudásbéli hiányosságaira utal, amelyekbe most
jobb nem belemenni. Hiszen az alacsonyabb rendű szervezetektől a magasabb rendű
szervezetek felé haladva az élőlények biológiai sokfélesége egyre
szűkül.
Az
egyszerűbb élőlények változatossága képezi a fejlettebb élőlények evolúciós és
ökológiai létalapját. Ugyanakkor minél kisebb vagy észrevétlenebb egy szervezet,
az ember annál kevésbé vesz létéről és szerepéről tudomást.
Az
emberi társadalmak állatokkal kapcsolatos viselkedésében mégis időről-időre
megfigyelhető változás, s talán ez ad alapot némi
optimizmusra.
Az emberré
válás során elődeink még teljes harmóniában éltek a természettel, s
nyilvánvalóan létfenntartásuk érdekében vadászták az állatokat. A kőkorszaki
ember barlangrajzai arról tanúskodnak, hogy őseink óriási tisztelettel
viseltettek az elejtett, illetve elejtendő állatok szelleme iránt. Nem pusztán
hatalmukba kívánták vonni, hanem ki akarták engesztelni az áldozatokat. Talán e
félelemből sarjadt tisztelet vezetett Egyiptomban a totemállatok szentségéhez. A
későbbiek során az állatistenek humanizálódtak és mint az emberistenek
képviselői éltek tovább. Veszélyességük miatt azonban még mindig lélekkel bíró
lényeknek tekintették őket. Ugyanakkor már nem biológiai lényüket, hanem az
ember által képzelt természetfölötti erő jelképét tisztelték bennük.
Az
állatok szimbolikus értelmezése tette imádottá, vagy gyűlöltté az egyes
fajokat.
Így vált a
kígyó a gonosz jelképévé. Ez az önkényes megítélés vezetett ahhoz, hogy a
kereszténységgel új kor köszöntött az ember-állat közti kapcsolatba. Az embert
az összes faj fölébe helyezték és az állatokat lelketlen barmoknak tartották. A
mindenható Isten parancsa a Föld leigázása és a többi teremtmény feletti uralom
lett.
A XIII.
századtól az inkvizíció eretneknek nyilvánította és kegyetlenül büntette azokat
a személyeket, akik hittek az állati lélek létezésében. Az állatkultuszok
maradványait végleg felszámolták. A haszonállatokat brutálisan kínozták és a
végsőkig hajszolták.
Még
a XIX. század végén a Katolikus szótár is azt állította, hogy a barom az
emberért teremtetett, melyeket törvényes kivégezni vagy fájdalmat okozni nekik,
bármilyen észszerű cél érdekében.
A
fordulópont mégis ebben a században következett be, Darwin tanainak
elterjedésével. Ma már ugyan a legtöbb ember számára elfogadott az ember és
állat evolúciós rokonsága, de az állatokkal szembeni brutális bánásmód,
lealacsonyító gondolkodás ma is tovább él, más-más formát és méretet öltve a
Föld különböző pontjain. Várhatóan hosszú társadalmi fejlődés szükséges
ahhoz, hogy az ember visszaillessze magát az állatvilágba és a minket körülvevő
ökoszisztémába. Rendkívül lassan világosodik csak az elménk és dereng fel, hogy
mégsem istenek vagyunk, mint hittük, hanem Földünk eddigi történetének
legnagyobb tönkretevői. Akik kiszakítottuk, fölébe helyeztük magunkat annak a
rendszernek, melynek csak egy lépcsőfokát képviseljük.
Vajon lesz-e
még visszatérés az Édenbe, ha azt megsemmisítjük?
Óriási felzúdulást váltanak ki az állatkísérletek áldozatainak értelmetlen
szenvedései.
Sokféle
állatkísérlet van. A tudományos célúakkal szemben reális támadási alap, hogy
például a kisemlősökkel végzett kísérletek eredményei az emberre nem
megbízhatóan adaptálhatók. A fajok közötti különbségek és az egyedi eltérések
miatt az eredmények legfeljebb csak irányadó jellegűek. A Contergan-tragédia
figyelmeztető példaként vonult be az emberek tudatába, óva intve bennünket az
állatkísérletek eredményeiből levonható általános következtetésektől.
A toxicitási
tesztek széles körű elterjedése és alkalmazása is indokolatlan
napjainkban, mikor az állatkísérletek javarésze in vitro sejtkultúrák
vizsgálatával helyettesíthető volna. Embertelenek az állatkísérletekben részt
vevő állatok tartási körülményei is. Igen magas a tartásból és a sikertelen
kísérletekből eredő halálozási ráta. Az elpusztult állatok, mint veszélyes
hulladékok, javarészt nem nyernek megfelelő környezetkímélő
elhelyezést.
A kozmetikumok
kipróbálására bevetett állatkísérleti módszerek még a legdurvább emberek számára
is hátborzongatóak és kíméletlenek. Ha az esztétikát igénylő emberekkel
megismertetnék az éremnek azt az oldalát is, hogy milyen válogatott kínzásoknak
vetik alá a szerencsétlen állatokat (pl. nyulakat) egy-egy márkás termék
előállítása és piacra dobása érdekében, valószínűleg óriási mértékben
megemelkedne a nem állati zsiradék felhasználásával és nem állatok által
tesztelt kozmetikumok piaca.
Mennyire büszkék tudunk lenni az emberi tudatra, humánusságunkra! Ezeket
az emberhez méltatlan, de a gyakorlatban általánosan elfogadott antihumánus
cselekedeteket korántsem verjük nagydobra, sőt titkoljuk. Struccpolitika ez a
javából!
Az
intenzív állattartás embertelen módszerei ugyancsak szégyenfoltjai
„felsőbbrendűségünknek”. Aki járt már vágóhídon és látta az állati szemek
rémületét a halál torkában, aki ismeri a pecsenyebárány-hízlalás, az intenzív
borjúnevelés gyakorlatát, aki végignézte a kacsatömés kínjaik, vagy a ketreces
tyúktartás borzalmait, tisztában van azzal, hogy ezeket a primitív, önző,
lelketlen tenyésztési, szállítási módszereket sürgősen fel kell
számolni.
A prémes
állatok tenyésztésének módszereit szintén nem verik nagydobra. Ha a
kedves hölgyvásárlók tudnák, hogy a gyönyörű bundájú, édes kisállatok milyen
szenvedéseken mennek keresztül, míg a szűk ketrecekből megnyúzva „vonzó”
vállaikra kerülnek, valószínűleg megriadnának a bűntudattól, hiszen
ráébrednének, hogy ők a finanszírozói e tömegmészárláson alapuló iparágnak.
Létezne a probléma megkerülésére itt is alternatív megoldás. Ma már kiváló
minőségű, elegáns műszőrméket lehet előállítani, melyhez nem kellenek sem
tenyésztett, sem vadon befogott állatok.
Mindennapi
létfenntartásunk táplálékai
Élelmezésünk az állattenyésztés és a növénytermesztés révén valósítható
meg a leggazdaságosabban. Az embertől, mint mindenevő szervezettől nem várható
el, hogy vezényszóra vegetáriánussá váljék. Itt Európában még megoldható volna a
gyakorlat, hiszen elegendő és széles skálájú növényi táplálék állna
rendelkezésünkre az állati táplálék pótlására.
A
fejlettebb országokban egyre bővül a növényi táplálékon élők tábora, hiszen az
ezzel járó jobb közérzet, szellemi frissesség nagy vonzerő. A növényevés
biológiai szempontból a táplálkozási lánc megrövidülése és a jobb
energia-kihasználás miatt jóval gazdaságosabb táplálkozási forma. Az emberek
ízlését lehet ugyan befolyásolni, de kényszeríteni senkit nem lehet arra, hogy
leszokjék a számára ízletes állati fehérjeforrásokról.
Nyilvánvalóan a Föld bizonyos pontjain, például Grönland vagy Mongólia
területén, ahol a környezeti adottságok miatt az emberi táplálkozás javarészt
állati eredetű, irreális ötlet volna a vegetarianizmus bevezetése. Nem várható
el tehát, hogy táplálkozásunkból az állati eredetű táplálékot kiiktassuk, de
érdemes törekedni mérséklésére. Az viszont elvárható, hogy a tenyésztés,
szállítás, levágás során ne okozzunk felesleges testi-lelki szenvedést
élőlénytársainknak.
Most a
XXI. század küszöbén, az emberiség túlnépesedése törvényszerűen maga után
vonja környezetének, így az állatvilágnak elpusztítását is. Ma úgy tűnik egy
feltartóztathatatlan folyamat részesei vagyunk, melyet mind a harmadik világ
nélkülöző országai, mind a fejlett ipari államok csak stimulálnak. A szegény
országok robbanásszerűen emelkedő népessége termőföldnyerés érdekében számolja
fel a természetes élőhelyeket, melyek a drasztikusan fogyó vadonélő állatok
otthonai.
A
fejlett fogyasztói társadalmak pedig az illegális
állatkereskedelem révén fokozzák az élővilág kiirtását. Most, hogy már
Európában csak elvétve akadnak természetes élőhelyek és a szárazföldi
gazdálkodással a vadonélő állatok zöme eltűnt, most hogy már nem lehet a volt
gyarmatokon tömegmészárlást rendezni az ott élő reprezentatív állatok kurtására,
a „civilizált” ember a bennszülötteket vette célba, hogy általuk szerezze meg
orvvadászat útján a lakásukat ékesítő
különlegességeket.
Az élő
állatok többsége elpusztul míg a kereskedőkhöz ér. A gyógyító hatású,
varázslatos és esztétikus állati termékek (pl. rinocérosz-agyar, krokodiltáska)
kereskedelme folytán fokozottan veszélyeztetett fajok jutnak a kipusztulás
szélére. A nemzetközi természetvédelmi egyezmények hatékonysága kirakatszinten
létezik.
Sajátosan
éli meg az emberi társadalom a természethez való visszatalálást. Egyesek
egzotikus élőlények (skorpiók, trópusi madarak, rovarok stb.). tömkelegét
zsúfolják otthonukban. Divattá vált e különlegességek tartása, noha a
beszerzésük javarészt természetes élőhelyükről befogással történik és
tenyésztésük is hitvány sikerrel kecsegtet.
Az
ökoturizmus hatása
Mások elutaznak, ha módjukban áll azokra az egzotikus helyekre ahol
fényképezőgéppel lehet tüzelni a vadon állataira. Ma így a vadállatok zöme nem
kilövésük elől, hanem a kipufogógázok bűzétől menekül. A zajos Land Roverek
felszabdalják az élőhelyeket, megzavarják az állatok táplálkozását így azok
fokozatosan elvesztik ökológiai otthonukat. Mára az afrikai állatok élettere
századára zsugorodott a múlt századihoz képest. Az állatrajongók egy része (CITES engedéllyel vagy
anélkül) valamilyen ritka állattal tér vissza modern otthonába, nem gondolva
arra, hogy ezáltal végleg elszakította kedvencét természetes életterétől és a
visszatérés esélyétől.
Nagyon
kevés azon állatfajok száma, melyek a domesztikáció eredményeképpen kölcsönösen
igénylik az ember jelenlétét és szeretetét. Erre kétségkívül a legjobb példa a
kutya, amelynek otthonává vált az emberi környezet. S bár az emberek többnyire
családtagnak tartják kedvencüket, mégis megdöbbentő az a kegyetlenség és
tárgyiasult szemlélet, amellyel a nem kívánt állatokat az utcára lökik. Ez
mutatja, hogy örömforrásként és nem élőlényként kezelik még ma is a
hobbiállatokat, akik csak az emberi önzés áldozatai.
Miként
lehetne korlátozni ezt az embercentrikus értékrendet? Csak megfelelő
szintű állatvédelmi neveléssel, mely az erkölcsi nevelésnek egy sajátos, de
alapvető színfoltját képezi.
Az
állatvédelemi nevelés hiányában a legkörültekintőbb nemzetközi egyezmények és
hatósági intézkedések is tartalom nélküli kényszerként hatnak.
Ma
már számos nemzetközi természetvédelmi egyezmény van, mely az élővilág
megóvására irányul, s melyeket hazánk is ratifikált. Ilyen például a Riói
Egyezmény (1992) mely az ökoszisztémák, a fajok és egyedeik sokféleségének a
megőrzését tűzte ki célul. Napjainkban, mikor szerény becslések szerint is
3.000 faj pusztul ki évente, nem kell az Egyezmény aktualitását
magyarázni.
A Washingtoni Egyezmény
(1973) a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok kereskedelmét
szabályozza. Az Egyezmény ún. CITES-listáján szereplő fajokat veszélyezettségük függvényében
tilos élőhelyükről begyűjteni, vagy korlátozzák befogásukat, illetve
kereskedelmüket.
Alapvetően
fontos az élővilág védelmére vonatkozó nemzetközi egyezmények megismertetése a
lakossággal és hatósági végrehajtásuk, de még fontosabb, hogy az emberek
elfogadják azok szükségességét. Ennek elérése csak megfelelő környezet-,
természet- és állatvédelmi szemlélet által megvalósítható. Ezen túl
nélkülözhetetlen, hogy kialakuljék minden országban az állatvédelem hatósági
hierarchiája. Évtizednyi vajúdás után várhatóan a Parlament elé kerülő hazai
állatvédelmi törvény talán kiindulópontjává válik a témakör hatósági
rendezésének.
Az
állatvédelmi nevelés szükségessége és feladatai
Visszatekintve az elmúlt negyven évre elmondható, hogy elég tetemes
lexikális tudásanyagot nyomtak belénk. Ami már gyermekkoromtól kezdve hiányzott
az oktatásból, az a rendszerszemlélet volt. A matematika órák játékos logikai
feladataitól eltekintve nemigen volt szükség az elsajátított tudásanyag
rendszerezésére, szemléleti képpé gyúrására. Egy parasztember, aki esetleg
lényegesen kevesebb lexikális tudást gyűjtött magába, sokkal bölcsebbé
válhatott, mint akit gyermekkorától kezdve új ismeretek garmadával traktáltak és
tudásanyagának a rendszerezéséhez nem jutott ideje.
Az
ismeretek mechanikus felhalmozása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az emberiség
elszokott a meditációtól. A rendszerezés és leülepedés hiányában nem vettük
észre, hogy visszafordíthatatlanul kiszakadtunk abból a természeti
rendszerből, melyben létrejöttünk. Rohanó világunkban menthetetlenül a
pillanatnyi impulzusok áldozataivá válunk. Napjaink pénzért folytatott
hajszájában, elvakító és elbutító reklámözönnel hirdetjük egy felszínes és hazug
csillogású fogyasztói társadalom igéit. Azét a fogyasztói világét, mely falánkul
kifosztja és elpazarolja a Föld kincseit és szemétből von halotti leplet rá.
Mindezt tesszük a kultúra, a „civilizált” modern jóléti világ nevében,
lekicsinylően gondolva azokra a „primitív” népekre, akik még ma is harmóniában
élnek a természettel.
Az oktatás
és az új szemlélet
Hazánkban örvendetes módon egyre erősödik a környezet és természetvédelmi
nevelés. Hála az ügy fontosságát felismerő, rendkívül áldozatos munkát végző,
szinte megszállott pedagógusoknak és szakembereknek. Az új nemzeti alaptanterv
szintetikus, rugalmas szerkezete lehetővé teszi, hogy az oktatásban helyet
kapjon a kor problémáival törődő, azt megoldani vágyó szemlélet. Az állatvédelmi
nevelés céljaiban illeszkedik a NAT közös követelményrendszeréhez és műveltségi
területeihez.
Az
állatvédelmi nevelés átható kapcsolatban van a környezet- és
természetvédelmi neveléssel és éppúgy szemléletformáló mint azok, de nevelési
iránya eltérő. Az állatvédelmi nevelés által hordozott többlet erkölcsi nevelő
hatásában rejlik. Alapcélja az állatokkal való szelíd bánásmód kialakítása, az
állatok jólétének biztosítása és tiszteletben tartása. Az állatok iránti
szeretetre és tiszteletre nevelés emellett egy sor olyan lehetőséget biztosit,
mely hozzájárul az emberhez méltóbb, korszerűbb, problémamegoldóbb
viselkedéshez:
—
Biztosítja az alacsonyabb evolúciós fejlettségű lények (pl. növények, állatok)
létezésével és életével kapcsolatos jogaik elfogadását.
—
Elősegíti az emberi átlagtól eltérő intelligenciaszintű élőlények és embertársak
elfogadását, velük a helyes magatartásforma kialakítását.
—
Hozzájárul az emberi kapcsolatokban a másság kezeléséhez, a bármilyen oknál
fogva kiszolgáltatottak jogainak elismeréséhez és megsegítéséhez.
—
Fokozza az emberek közti, valamint az emberek és állatok közötti szeretetkészség
kifejlődését, növeli az egymás iránti felelősség- és
kötelességtudatot.
— Mindezek
hozzájárulnak az agresszivitás csökkenéséhez, a tolerancia
fokozódásához.
Bár
állatvédelmi nevelésről beszélünk, azért e nevelés kulcsfigurája az ember.
Nemcsak azért, mert mi is részét képezzük az állatvilágnak, hanem főleg azért,
mert az állatokkal kapcsolatos bánásmód visszatükröződik az emberek közötti
kapcsolatokban. Ha szeretettel bánunk állattársainkkal, nagyobb szeretettel
leszünk egymáshoz is. Az állatvédelmi nevelés az emberi szeretet
kiteljesedésének eszköze. A szeretet pozitív energiaforrás, mely oldó,
feszültségcsökkentő hatású. Személyes közérzetünket kellemesebbé,
teljesítményünket jobbá teszi. Az emberiségnek szüksége van e felszabadított
energiához ahhoz, hogy eltékozolt képességeit visszanyerje és az általa
kiszipolyozott világot újjávarázsolja.
Mi lenne
velünk állatok nélkül?
A
Homo sapiens kiirtotta evolúciója során a vele azonos nemzetségbe tartozó Homo
fajokat. Folyamatosan diszkriminálja saját fajának etnikumait és háborút visel
saját fajtestvérei ellen. A fejlődéstörténeti evolúció során az emberi faj
népességrobbanása és pusztító tevékenysége következtében soha nem látott
sebességűvé vált a Földön a növény- és állatfajok kihalása.
Az
emberi faj csak egy a feltételezhetően létező harmincmillió faj közül, de ez
a faj világuralomra tört. S még ha egyedszámunk el is éri a hatmilliárd főt,
akkor is csak elenyésző töredékét alkotjuk az élő világnak. Idegrendszeri
fejlettségünk alapján az életnek csak egy meghatározott szintjét, állomását
képezzük. Ezt a sajátos tudati szintet azonban nincs jogunk más élőlények
képességei fölé helyeznünk, főleg nincs értelme a világ legmagasabb rendű
tevékenységének tekinteni, mikor csak annyit tudunk befogadni a világból,
amennyit testi-idegi fejlettségünk lehetővé tesz. Bizonyára rengeteg dolog
van az életben, amit nem érzékelünk és fel sem foghatunk. A minket körülvevő
világban legközelebbi rokonainknak, társainknak az állatokat tekinthetjük. Velük
osztozunk bolygónk természeti javain, élvezzük annak gyümölcseit. A Föld
élőlényeire vagyunk utalva táplálkozásunkban, mindennapi életünkben. Nélkülük mi
emberek nem jöttünk volna létre és nem folytathatjuk tovább az emberi élet
útját. Nemcsak a múltunk, de a jövőnk is tőlük függ. Az emberi társadalom és a
Földi élőlények közösségének megmaradása azon múlik, hogy bennünk emberekben
kialakul-e ismét az összetartozás igénye! Öntelt tudatunk, mely napjainkban
rákos daganatként pusztítja el Földanyánkat és fiait, képes lesz-e alázatra és
lemondásra is!? — Igen. Az egyedülálló emberi tudat fokmérője lesz e
századforduló.
Csak a
szeretet fékezheti meg a zabolátlan, önző ész túlkapásait!
|